Praktisk

På Vestfyns Efterskole flytter vi ofte undervisningen ud af klasseværelset. Vi ved, du lærer en masse – om verden, om livet og om dig selv – gennem praktisk arbejde, og at det giver både stolthed og energi at være med til at præge efterskolen.

Vi har praktisk undervisning tre gange om ugen, og her laver vi både reparationer og vedligehold såvel som dyrepasning, brændekløvning og arbejde i køkkenhaven.

Det betyder, at du er direkte involveret i skolens daglige drift. Du er medansvarlig for at kløve brænde og sikre skolens varme. Du er med til at opdage de nyfødte lam og lukke fårene ud på græs, fodre høns og plante kartofler. Du kan – kort sagt – blive skolens dyrepasser.

Hvis du brænder for maskiner – og i særdeleshed traktorer – kan du også lære at køre skolens traktor og tage kørekort til den.

Men alle de praktiske gøremål er ikke nødvendigvis fysisk hårdt arbejde. Der er også mulighed for at fordybe sig i kreative fag eller syning og træsløjd. Mulighederne er uendelige! Fælles for det hele er, at du lærer praktiske færdigheder, oplever at bidrage til fællesskabet – og får indblik i alt det praktiske arbejde, der skal til, før en skole kører rundt.