Dyrepasser

Kom helt tæt på dyrene

Der er noget helt særligt ved at være tæt på dyr. En særlig ro. Forbundethed. Og masser af sjov, bløde muler og hyggelige timer. På Vestfyns Efterskole får du som noget helt særligt chancen for at agere dyrepasser.

Vi har både høns, heste, grise, køer og får – og alle dyrene indgår i skolens liv. Og når fårene får lam, er du måske med – også til efterfølgende at passe dem. Hestene indgår i rideundervisningen, ligesom vi også slagter vores egne grise og samler æg hos hønsene. En gang om året fødes der også kalve og smågrise, og det er en enorm oplevelse for hele skolen.

Hos os kan du faktisk være dyrepasser i en hel uge ad gangen. I den uge er det dit ansvar at passe på dyrene og sørge for, at stalden er ren, madskålen er fyldt, og at dyrene har det godt. Faktisk står du allerede i stalden klokken 7 om morgenen – og flere gange i løbet af dagen og aftenen, hvor gøremålene er mange.

At være dyrepasser indebærer en masse praktiske ting; fra at muge ud i stalden, hente foder, sørge for dyrene kommer på græs (og hente dem ind igen) og til at strø gulvet med halm. Men der er også rigeligt tid til at komme helt tæt på. Tid til at stryge bløde muler, strigle manker og mærke varmen, glæden og det unikke ved at have ansvaret for et dyr.

Vores tilgang til dyrene gennemsyrer vores skole – og også vores rideundervisning, hvor fokus er på samvær med hesten, træning på ridebanen og ture ud i naturen.