Køkken

En efterskole med respekt for madlavning og råvare

Er du på udkig efter en efterskole, hvor du kan udvikle dine kompetencer indenfor madlavning og bagning? Så er du landet på den helt rigtige hjemmeside. Vestfyns Efterskole er nemlig en efterskole med madlavning som en stor del af hverdagen. På mange efterskoler er du som elev med til at rense kartofler, skrælle gulerødder, dække bord og rydde op efter maden. Men som elev på Vestfyns Efterskole er du med til mere end bare det kedelige rugbrødsarbejde.

Du er nemlig med til alt, hvad der hedder madlavning sammen med vores professionelle kok, som vejleder og guider dig gennem dagens måltid.
På Vestfyns Efterskole laver vi alt vores mad fra bunden – både det nemme og det svære – og vi bager langt det meste af vores brød selv. Det betyder, at du som elev på Vestfyns Efterskole får rig mulighed for at prøve kræfter med både opbagt sovs, chili con carne, pizzadej og syltede rødbeder. Der er derfor ingen tvivl om, at du nok skal blive en haj til madlavning efter et år på vores efterskole. Og hvis du for alvor er vild med livet i køkkenet, så kan du afslutte året med en prøve i madkundskab, så du kan få papir på dine gode madlavningsevner.

Fra jord til bord

På Vestfyns Efterskole har vi egen køkkenhave. Vi bruger kartofler, porrer, kål, løg og mange andre grøntsager fra vores egen køkkenhave, og vi spiser æg fra vores egne høns og bruger kød fra vores egne svin, kalve og lam. Når vi skal bruge råvarer, som vi ikke selv producerer, er ca. 70% økologisk, og vi bruger de grøntsager, der er i sæson. Hvis du gerne vil gå på en efterskole, hvor madlavning og bæredygtig tankegang er i højsædet, så er vi sikre på, at du vil elske Vestfyns Efterskole.
Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om efterskolen, eller hvis du kunne tænke dig at komme på besøg og se, hvordan hverdagen på vores skønne, lille efterskole er.