Eleverne fortæller

På Vestfyns Efterskole skaber vi gode oplevelser for og med eleverne. Her får du et pusterum til at være dig selv, imens du udvikler dig fagligt såvel som personligt. Vi er en lille efterskole med et helt unikt fællesskab – og det behøver du ikke kun tage vores ord for. Læs med her og hør elevernes fortællinger om livet på Vestfyns Efterskole:

”Jeg valgte Vestfyns Efterskole, fordi jeg var ude at besøge skolen og syntes, den var så stille og hyggelig. Et sted, der kunne hjælpe mig. Fra den første dag føltes det som en stor, kærlig familie, som jeg havde brug for at finde,” fortæller Ronja, som går i 9. klasse på elevholdet 2023/2024.

Lærke og Camille er enige med hende:

“Det er dejligt med en skole, hvor vi ikke er så mange. Desuden er der meget praktisk undervisning – og så hestene! Vi har alle tre ridning, og det er jo ikke ridning, som man kender det; her får man virkelig et særligt bånd til hestene og kommer helt tæt på. Vores ridelærer er også den sødeste!”

Et stærkt fællesskab

”På en efterskole er man meget mere tætte end i folkeskolen. Man er sammen hele tiden. Spiser sammen, sover sammen, har undervisning sammen. Og selvom jeg faktisk ikke er så god til nye mennesker, er efterskolelivet noget helt andet end det, jeg havde forestillet mig. Selvfølgelig savner jeg min familie, men jeg har også fået en ny familie heroppe,” fortæller Lærke, og de to andre stemmer i:

”Det bedste ved Vestfyns Efterskole er helt klart vennerne og fællesskabet. Her har man altid et sted at være. Hvis man har en dårlig dag, så finder man en løsning.”

Det samme gør sig også gældende for lærerne, fortæller Ronja: ”Man er sammen med lærerne hele tiden, og de ser en fra ens værste side. Når man er rigtig glad, træt og sur – så forholdet til lærerne bliver noget helt andet. Man kan altid gå til en voksen, og de er mega søde.”

Faglig og personlig udvikling

De tre piger fortæller, de alle tre har valgt efterskolen, fordi de trængte til en ny start, skabe nye venskaber og give karaktererne et løft – noget, der i den grad er blevet indfriet.

”Jeg kan virkelig mærke en forskel på mit engagement i skolen. Her er der oftest to eller tre lærere, der underviser ad gangen, og det gør det nemmere at fokusere. Jeg kan se på mine karakterer, det har gjort en forskel,” fortæller Lærke.

”Mit gennemsnit er også steget,” fortæller Ronja og fortsætter: ”Når man har været meget skoletræt, er der meget at arbejde med – men lærerne her har virkelig gjort meget for at rykke mig.”

Også på den personlige udvikling, kan eleverne mærke en forskel:

”Jeg er blevet mere selvstændig. Jeg tør mere. På Vestfyns Efterskole lærer man, at det er OK at have sin egen mening. At man gerne må fortælle, hvordan man har det, og hvad man selv kunne tænke sig. Og helt lavpraktisk har jeg lært at vaske tøj, ligesom tiden i køkkenet har lært mig at lave forskellige retter – og i det hele taget begå mig i et køkken,” smiler Lærke.

Ronja supplerer: ”Jeg er også blevet mere ærlig og kan sige, hvad jeg føler. Jeg har i højere grad lært at sige fra, når jeg er presset.”

”Hvad venter du på?”

Spørger man, om de tre piger vil anbefale Vestfyns Efterskolen til andre, er svaret klart:

”Gør det! Prøv det! Det er den fedeste skole nogensinde – den er så lille, så du får store oplevelser og venner for livet. Hvis det bare er noget, du overvejer en smule, så gør det! Her får du en ekstra familie.”